Χριστιανικά μνημεία βεβηλώνονται
για τις ανάγκες της τουρκικής τηλεόρασης
για τις ανάγκες της τουρκικής τηλεόρασης
Χριστιανικές
εκκλησίες, ελληνικά μνημεία, αρχοντικά και έργα τέχνης καταστρέφονται ή
βεβηλώνονται στην Τουρκία για τις ανάγκες των τουρκικών σίριαλ και σε
ορισμένες περιπτώσεις για τις ανάγκες των σεναρίων οι τούρκοι παραγωγοί
δεν διστάζουν να βάζουν και φωτιά στις εκκλησίες. Το εξωφρενικό είναι
ότι πρωταγωνιστές των τουρκικών σίριαλ που μετέχουν και σε καταστροφές
χριστιανικών μνημείων είναι γνωστοί στην Ελλάδα από τη συμμετοχή τους σε
άλλα σίριαλ, όπως ο Μεχμέτ Ακίφ Αλακούρτ (Σιλά), η Οζλέμ Γιλμάζ (Μοιραίος Έρωτας).
Την αποκάλυψη φέρνει σε φως η εφημερίδα «Σημερινή» της
Κύπρου, με τη σημείωση ότι από τη βεβήλωση των χριστιανικών ναών και
των ελληνικών μνημείων έχουν ξεσηκωθεί ακόμα και πολιτιστικοί σύλλογοι
στην Τουρκία. Υπενθυμίζεται ότι ακόμα και ο Πάπας είχε ενδιαφερθεί για
την καταστροφή χριστιανικών εκκλησιών στην κατεχόμενη Κύπρο (τις είχαν
μετατρέψει σε στάβλους, μπαρ ή κοτέτσια) και είχε επισκεφθεί μάλιστα και
τη Λευκωσία ζητώντας σεβασμό.......
Τα
τελευταία χρόνια στα γυρίσματα στην Καππαδοκία έχουν καταστραφεί
χριστιανικά μνημεία, επειδή έτσι ήθελε ο σεναριαγράφος των τουρκικών
σειρών. Οι τούρκοι δεν διστάζουν να βεβηλώσουν τόπους ιστορικής
σημασίας. Και είναι τόσο μεγάλο το μένος τους για τα χριστιανικά μνημεία
που ακόμα και σκεπτόμενοι τούρκοι διαμαρτυρήθηκαν. Εκπρόσωποι
πολιτιστικών οργανισμών της περιοχής της Καππαδοκίας ζήτησαν ήδη
παρέμβαση του εισαγγελέα.
Τελευταίο
θύμα της τουρκικής τηλεοπτικής κουλτούρας (που δεν ενόχλησε καθόλου το
τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού) είναι η εκκλησίας της Κοιμήσεως της
Θεοτόκου στη Νεάπολη (Νεβσεχίρ) στην Καππαδοκία. Όπως έγραψε η τουρκική
εφημερίδα Yeni Safak οι δημιουργοί της σειράς Emanet (Παρακαταθήκη), με
πρωταγωνιστές τους γνωστούς στην Ελλάδα Αλακούρτ και Γιλμάζ επέλεξαν το
εσωτερικό της ιστορικής εκκλησίας για να γυρίσουν σκηνές βίας
προκαλώντας μάλιστα και σοβαρές ζημιές. Ήταν τόσες οι ζημιές προκάλεσαν
που διαμαρτυρήθηκε και ο διευθυντής του Ιδρύματος Έρευνας και Προστασίας
Κτισμάτων της Καππαδοκίας κ. Μιουκρεμίν Τοκμάκ ο οποίος προχώρησε σε καταγγελία στην εισαγγελία: «Η καταστροφή είναι πολύ μεγάλη»
σημειώνει ο κ. Τομκάτ στην καταγγελία του προς την εισαγγελία, επειδή
οι ιθύνοντες της σειράς που γυρίζεται για το FOX Tv (και έχει ήδη
ελληνική σελίδα στο Facebook) κατέστρεψαν τις σιδερένιες μπάρες που
είχαν τοποθετηθεί για την προστασία του περιβόλου της εκκλησίας και
αφού παραβίασαν τις πόρτες, εισέβαλαν στον ιερό ναό.
Η
εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου λειτουργούσε από το 1849 έως και το
1924. Την περίοδο 1950- 1983 είχε μετατραπεί σε φυλακή και εν συνεχεία
εγκαταλείφθηκε στην τύχη της. Από το 1986 και μετά λόγω της ιστορικής
(αλλά και της τουριστικής) της αξίας άρχισαν έργα αναστήλωσης που για
άγνωστους λόγους δεν συνεχίστηκαν.
Πριν
από τρία χρόνια το τουρκικό Ιδρυμα για την Προώθηση και Προστασία του
Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς (CEKUL) είχε καταγγείλει
τα τουρκικά τηλεοπτικά συνεργεία που πήγαν για γύρισμα στην περιοχή της
Καππαδοκίας ότι προκάλεσαν σοβαρές ζημιές σε χριστιανικές εκκλησίες,
ελληνικής κατοικίες ιστορικής σημασίας και ελληνικά μνημεία: «Έβαλαν
φωτιά σε ένα παλιό ελληνικό αρχοντικό σε γειτονιά του Μουσταφά Πασά για
τις ανάγκες της τηλεοπτικής σειράς Αyat Devam Ediyor (Η ζωή
συνεχίζεται), που γυρίστηκε από έναν τούρκο τραγουδιστή και ηθοποιό»,
είχε πει στην εφημερίδα Χουριέτ εκπρόσωπος του Ιδρύματος, αναφερόμενος
στην καταστροφή του ιστορικού κτιρίου που βρισκόταν στο ελληνόφωνο χωριό
Σινασός. Πριν από την ανταλλαγή πληθυσμών είχε 3.000 έλληνες
κατοίκους..
Ανάλογη
ασέβεια (και βεβήλωση) υπήρξε και στα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς
Yer Gok Ask (Η αγάπη είναι παντού) στο χωριό Προκόπι (σήμερα Ουργκούπ),
στον τόπο όπου έζησε και αγίασε ο Οσιος Ιωάννης ο Ρώσος. Για τις ανάγκες
του σίριαλ είχαν βάλει φωτιά σε λάστιχα και ξύλα στο εσωτερικό του
χριστιανικού ναού, στην περιοχή Τζεμίλ ή Τζαλέλα. Στην περιοχή αυτή
υπήρχαν έλληνες πριν από το ΄24. Το μένος όμως των τηλεοπτικών
συνεργείων δεν σταμάτησε εκεί. Έκαψαν και τέσσερα πολύτιμα έργα τέχνης
που είχαν παραχωρήσει στο χωριό ένα Ιδιωτικό Μουσείο Τέχνης και
Ιστορίας.
Νίκος Χασαπόπουλος