Σάββατο 23 Μαΐου 2015

23 Μαΐου 2006: ΣΜΗΝΑΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ: Όταν ο ουρανός βάφτηκε κόκκινος... (φωτογραφίες/βίντεο)

23 Μαΐου 2006: Ο Σμηναγός Κ. Ηλιάκης και ο Νο2 του Υποσμηναγός Π. Κολτσίκογλου, κλήθηκαν να αναγνωρίσουν σχηματισμό τουρκικών αεροσκαφών που απογειώθηκε από την αεροπορική βάση Dalaman στα πλαίσια αποστολής αεροφωτογράφησης αντιαεροπορικών συστημάτων στην Κρήτη. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα της Τουρκικής αεροπορίας δεν είναι άγνωστη στους ιπτάμενους της ΠΑ καθώς ανά τακτά χρονικά διαστήματα οι Τούρκοι προσπαθούν να εντοπίσουν πιθανές μετασταθμεύσεις των συστοιχιών S-300 που εδρεύουν στην νήσο.....




Ο σχηματισμός αποτελείτο από ένα RF-4 της 113 Filo εφοδιασμένο με σύστημα LOROP και 2 συνοδευτικά F-16 (192 Filo).

RF-4 της 113 Filo
Η συνάντηση των δύο σχηματισμών έγινε δυτικά της Καρπάθου. Στην προσπάθειά του να προσεγγίσει το RF-4 για να καταγράψει σειριακό αριθμό και τύπο ατρακτιδίων ο Σμηναγός Ηλιάκης παρεμποδίστηκε από το το F-16 του Χαλίλ Ιμπραίμ Οζντεμίρ ο οποίος με κλειστούς ελιγμούς S μερικές δεκάδες μέτρα μπροστά από το Ελληνικό μαχητικό προσπάθησε να το θέσει εντός του κώνου αερίων του κινητήρα του (jetblast), κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει μέχρι και την κατάρριψη του.

Το Toυρκικό F-16 περνά μόλις λίγα μέτρα από το Ελληνικό μαχητικό κατά την διάρκεια αναχαίτισης.
Η ατζαμοσύνη του Οζντεμίρ κατά την εκτέλεση τέτοιου ελιγμού οδήγησε στον θάνατο τον Έλληνα πιλότο!

Χαλίλ Ιμπραίμ Οζντεμίρ
Οι απρόσεκτοι ελιγμοί του Οζντεμίρ είχαν ως αποτέλεσμα την πρόσκρουση του α/φ του στο πρόσθιο μέρος του Ελληνικού μαχητικού και τον ακαριαίο θάνατο του Έλληνα χειριστή! Ο ατζαμής πιλότος της 192 Filo διεσώθη από τουρκικό ε/π και μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο λίγο μετά το επεισόδιο. Η συγκεκριμένη μοίρα της αεροπορικής βάσης Παλαιοκάστρου (Balikesir) είναι γνωστό φυτώριο φανατισμού και κατά την διάρκεια των εμπλοκών στο Αιγαίο οι ιαχές στα τούρκικα δεν είναι σπάνιο φαινόμενο στις συχνότητες επικοινωνίας! Ενίοτε δε, αυτές διακόπτονται απότομα από το χαρακτηριστικό "Miraz!Miraz!" και επικλήσεις στα θεία... 
(Ας μην ξεχνάμε ότι ο Μουσταφά Γιλντιρίμ και ο Ναίλ Ερντογάν ανήκαν και οι δύο στην 192 Μοίρα...)
Η φρεγάτα "Λήμνος", οι κανονιοφόροι "Πολεμιστής", "Αρματωλός" και το δρογραφικό "Πυθέας" έπλευσαν με την μεγίστη ταχύτητα προς την θαλάσσια περιοχή 21 μίλια νοτίως της Καρπάθου, κάτω από το σημείο που έγινε η αερομαχία. Στις 14.47 τουρκικό ελικόπτερο παρέλαβε τον Τούρκο πιλότο. Οι προσπάθειες για τον εντοπισμό του αγνοούμενου Έλληνα πιλότου ήταν εντατικές.

Περίπου στις έξι το απόγευμα της ίδιας μέρας, το πλήρωμα της φρεγάτας "Λήμνος" εντόπισε την κάσκα, το PL και ένα Survival Kit που έφερε ελληνικές ενδείξεις. 

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), μετά από “έρευνες”, είχε προχωρήσει στην σύνταξη επισήμου πορίσματος για τις συνθήκες της κατάρριψης του Ελληνικού μαχητικού, γνωρίζοντας το γεγονός ότι ο Ηλιάκης εκτέλεσε άψογα την αποστολή του, καθώς όπως αναφέρεται:

“Ο Σμηναγός Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τουρκικό αεροσκάφος RF-4, στο πλαίσιο διατεταγμένης και σύμφωνης με το περιεχόμενο και τα δεδομένα αποστολής του προσπάθειας αναχαίτισης – αναγνώρισης σε ευθεία και οριζόντια πτήση, χωρίς να ελιχθεί καθ’οποιονδήποτε τρόπο και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1000 ποδών που ορίζεται για την αποφυγή εναέριων συγκρούσεων μεταξύ αεροσκαφών”.

Η Ελληνική πλευρά, ωστόσο, φρόντισε να είναι πολύ προσεχτική στο σημείο του πορίσματος στο οποίο γινόταν αναφορά στον Τούρκο πιλότο, περιγράφοντας το όλο περιστατικό ως “ατύχημα” που οφειλόταν σε “ανθρώπινο λάθος”, χωρίς να υπάρχει ίχνος δόλου:

“Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το Ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη”.

Ειρήσθω εν παρόδω ο Τούρκος πιλότος, καταδικάστηκε ερήμην σε φυλάκιση 4 ετών από Ελληνικό δικαστήριο για τον φόνο του Σμηναγού Ηλιάκη, γεγονός που πυροδότησε ακόμα μια επίθεση λάσπης του τουρκικού ΥΠΕΞ προς την χώρα μας! 

Σε ανακοίνωσή τους οι Τούρκοι έκαναν λόγο για «κατευθυνόμενη» δικαιοσύνη και έφθασαν στο σημείο να ισχυρίζονται ότι η αερομαχία έγινε εκτός ορίων του FIR Αθηνών (αμφισβητώντας ανοικτά τον Ελληνικό εναέριο χώρο) και ότι ο Τούρκος πιλότος κατεδίωκε το Ελληνικό μαχητικό, το οποίο "είχε παραβιάσει το τουρκικό FIR"...!!!
Η αναφορά

Στην απόρρητη αναφορά του προς το Αρχηγείο της Πολεμικής Αεροπορίας ο σμηναγός Ε. Φουτσιτζής γράφει: 
«Διευκρινίσεις: Η διακριτική ΔΝΧ (παρακολούθηση ξένου στόχου) εξελίχθηκε σε εμπλοκή νότια της νήσου Καρπάθου. Τα αεροσκάφη της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας προέρχονταν από το αεροδρόμιο DALAMAΝ (192 Μοίρα). 

Σχόλια – Παρατηρήσεις: Το ένα αεροσκάφος του ζεύγους των αντιπάλων κατά την διάρκεια της εμπλοκής των αντιπάλων, εκτέλεσε άκρως επικίνδυνο ελιγμό, έχοντας πλήρη επίγνωση της θέσης του Ελληνικού αεροσκάφους, θέτοντάς το έτσι σε άμεσο κίνδυνο, παραβιάζοντας τους κανόνες ασφαλούς πτήσεως. Η εκτιμώμενη απόσταση διασταύρωσης των δύο αεροσκαφών ήταν μικρότερη από 30’ (ση. 1 χλμ.), με αποτέλεσμα να εισέλθει το Ελληνικό αεροσκάφος μέσα στα καυσαέρια του κινητήρα του τουρκικού και να υποστεί ισχυρούς κλυδωνισμούς. Από την καταγραφή επίσης των στοιχείων του video-recorder του αεροσκάφους προκύπτει ότι η αποφυγή μείζονος ατυχήματος (mid air collision) απεφεύχθη για λίγα μέτρα».


****
ΣΜΗΝΑΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ




Ο Κώστας Ηλιάκης γεννήθηκε στα Χανιά στις 15 Αυγούστου 1970. Ήταν ο τέταρτος γιος του Ιωάννη και της Ειρήνης Ηλιάκη.
Μαθήτευσε στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων. Σεμνός, χαμηλών τόνων αλλά παράλληλα μεθοδικός και ψύχραιμος κάτω από οιασδήποτε συνθήκες! Έχοντας από την νεαρή του ηλικία αγάπη για το αεροπλάνο, πετυχαίνει το 1989 την είσοδο του στην Σχολή Ικάρων την οποία είχε μοναδική ως επιλογή στο Μηχανογραφικό για την συμμετοχή στις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Επιμελής Ίκαρος, ορκίζεται Ανθυποσμηναγός το καλοκαίρι του 1993 και τοποθετείται στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος για να ολοκληρωθεί η πτητική του εκπαίδευση με αεροσκάφη Τ2. Κατόπιν τοποθετήθηκε στην 115 ΠΜ, 340 Mοίρα Βομβαρδισμού στα αεροσκάφη Α-7 Corsair.

Στην διάρκεια αυτών των ετών φοιτά σε διάφορα Σχολεία της ΠΑ, όπως το σχολείο Όπλων και Τακτικής, αποφοίτησε το Πρόγραμμα Τακτικής Ηγεσίας και λόγω του υψηλού επιπέδου εκπαίδευσής του, διακρινόταν σε όλα τα είδη αποστολών. Αυτά σε συνδυασμό με τις ικανότητες και την ευσυνειδησία του, τον καθιστούν έναν από τους πιο ικανούς επαγγελματίες στον χώρο του και έτσι επιλέχθηκε το 2002 να αποτελέσει μέρος του πυρήνα των 10 Ιπταμένων οι οποίοι στάλθηκαν για εκπαίδευση στα νέα F-16 Block 52+ στις ΗΠΑ. Ολοκληρώνει την εκπαίδευση και επιστρέφει στην Ελλάδα, στην 347 Μοίρα στην Αγχίαλο μέχρι να έλθουν τα νέα Αεροπλάνα στην 115 ΠΜ.

Μετά από 8 μήνες τον Ιούνιο του 2003, παίρνει μετάθεση για την 340 Μοίρα, την αγαπημένη του «Αλεπού», όπου αποκτά επιπλέον εμπειρία στην αναχαίτιση με τα νέα F-16 Block 52+, συμμετέχει στον σχεδιασμό και εκτέλεση Επιχειρήσεων την νύκτα και είναι παράλληλα εκπαιδευτής αέρος.

Στις 23 Μαΐου 2006 και έπειτα από θερμό επεισόδιο Ελληνικών με τουρκικά μαχητικά, το αεροπλάνο του Κωνσταντίνου Ηλιάκη κατέπεσε κοντά στην Κάρπαθο, έπειτα από προσπάθεια αναχαίτισης τουρκικού F-16. Τα συντρίμμια του αεροπλάνου βρέθηκαν λίγο αργότερα επιβεβαιώνοντας το τραγικό αυτό συμβάν.

Στην κηδεία του τραγικές φιγούρες, η σύζυγος, τα δυο ανήλικα παιδιά του και οι συγγενείς του. 


Τιμές απέδωσε άγημα της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ παρόντες ήταν και οι συνάδελφοί του στην 115 Πτέρυγα Μάχης.



Το φέρετρο του ηρωικού σμηναγού, σκεπασμένο με την Ελληνική σημαία, έφθασε στο αεροδρόμιο της 115 Πτέρυγας Μάχης, όπου το παρέλαβε η σύζυγός του, η μητέρα του και τα αδέλφια του. Από εκεί σχηματίσθηκε πομπή, που κατέληξε στο Μητροπολιτικό Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου, όπου παραταγμένα αγήματα απέδιδαν τιμές.



Μετά την νεκρώσιμη ακολουθία, τον άτυχο Σμηναγό αποχαιρέτησε εκ μέρους των συναδέλφων του ο επισμηναγός Λάμπρος Λαμπρινάκης. Με δάκρυα στα μάτια μίλησε για το χαμογελαστό παιδί, επισημαίνοντας: «Αυτός που τον γκρέμισε, δημιούργησε ένα νέο ιδανικό, που, πια, δεν θα μπορεί κανένας άλλος να γκρεμίσει».

Εκ μέρους της οικογένειας, τον Κώστα Ηλιάκη αποχαιρέτησε ο μεγάλος του αδελφός, λέγοντας: «Ο άδικος χαμός σου θα έχει αποτέλεσμα, όταν θα βρεθεί λύση για να μην συμβεί ποτέ ξανά κάτι τέτοιο».

Συγγενής της οικογένειας διάβασε γράμμα της συζύγου του άτυχου πιλότου, που τον αποχαιρετούσε, λέγοντας πως μέσα στην καρδιά της, θα χτυπά πάντα η δικιά του καρδιά.

«Η θυσία του ήρωα σμηναγού να γίνει παράδειγμα για την χώρα και τους νέους μας» ευχήθηκε ο μητροπολίτης Ειρηναίος, ενώ ο δήμαρχος Χανίων, Κυριάκος Βιρβιδάκης, τόνισε: «Ας είναι ο Κώστας Ηλιάκης το τελευταίο θύμα στον αγώνα για την υπεράσπιση του Αιγαίου».

Με αφορμή το θάνατο του σμηναγού το υπουργείο Εθνικής Αμύνης κήρυξε διήμερο επίσημο Στρατιωτικό Πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, την 30η και 31η Μαΐου 2006.


Η περιοχή που έχασε τη ζωή του ο Κώστας Ηλιάκης
 καθιερώθηκε ως σημείο αναφοράς όλων των πτήσεων και ονομάστηκε "Ηλιάκης point"


Στις 28 Δεκεμβρίου 2006, στην καθιερωμένη τελετή απονομής μεταλλίων και βραβείων από την Ακαδημία Αθηνών, του απονεμήθηκε το Αργυρό μετάλλιο Αρετής και Αυτοθυσίας.

Ο Σμηναγός ήταν πατέρας δύο παιδιών 1,5 και 5 χρονών αντίστοιχα.

Στο Αιγαίο τα τουρκικά μαχητικά

Την ώρα που γινόταν η νεκρώσιμος ακολουθία, τρεις συνολικά τουρκικοί σχηματισμοί διείσδυσαν στο Αιγαίο χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεως. Καταγράφηκαν τρεις παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών και σε τρεις περιπτώσεις παραβίαση του εθνικού εναέριου χώρου στην περιοχή του κεντρικού και βορείου Αρχιπελάγους.

Σε όλες τις περιπτώσεις τα 16 τουρκικά αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν από αντίστοιχα Ελληνικά μαχητικά, ενώ σε δύο περιπτώσεις η διαδικασία της αναχαίτισης εξελίχθηκε σε εμπλοκή.

span style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">Επίσης, τουρκική ακταιωρός παρενόχλησε Έλληνες ψαράδες που πήγαν στην περιοχή των Ιμίων προκειμένου να μαζέψουν τα δίχτυα τους. Η ακταιωρός παρέμεινε στα τουρκικά χωρικά ύδατα. 


****


Στις 23 Μαΐου 2007 έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου προς τιμήν του, στο χώρο όπου έχασε τη ζωή του.


Το Μνημείο Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη στην Κάρπαθο

"Στον ουρανό ψηλά η ψυχή
στην θάλασσα το σώμα
Αετός που ναι περήφανος
δεν το πατεί το χώμα"
Η προτομή του Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη στην Κρήτη 

****


ΣΜΗΝΑΓΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ


ΑΘΑΝΑΤΟΣ


****




enkripto.com
pasoipa.org.gr
Προέλαση
news.in.gr

πηγή: peripatrhs.